Monday 18 June 2012

Dia sedang menunggu


sungguh ada kala saya terasa cukup takut untuk menulis lagi. Kerana fitrah sebagai seorang manusia itu yang cukup menguji dan membuat saya teruji. Hati manusia yang memang fitrahnya mudah, dan teramat mudah berbolak-balik kerana hakikat syaitan yang tiada pernah berhenti membisikkan kata sesatnya.

Sungguh aku masih lagi manusia yang penuh khilaf itu. Sungguh aku masih lagi seorang hamba yang bertatih mencari redha-Nya. Sungguh ada kala di saat diri ini masih diberi kemampuan untuk berkongsi cerita di ruang penulisan yang cukup sederhana ini, aku sekadar mengharapkan bahawa insan yang membacanya mampu memahami dan sama-sama terus kuat mencari redha-Nya. Aku sekadar penulis biasa, teramat biasa yang cuma menulis sisi kehidupan ini pada sudut yang cuma sedikit berbeza. Moga Allah meredhai apa jua usaha dan kata-kata yang terilham selama ini, semua-Nya atas izin Allah jua. Diri ini sekadar menjadi perantara menyebar kata-kata cinta Allah dari kitab-Nya yang suci. InshaAllah.

Moga Allah sentiasa membantu aku mencari kekuatan, memperbetulkan niat, membersihkan hati serta menguatkan lagi langkah kaki dan panca indera ini mencari erti ikhlas dan tawadhu' sebagai seorang hamba. Sungguh, manusia itu tiada layak untuk dikagumi apatah lagi dipuja, kerana semuanya hadir dengan izin Allah, Dia juga yang Maha Mencipta segala.  Di saat ini saya teringatkan sepotong ayat dari Al-Quran, betapa lemahnya kita sebagai hamba, betapa kerdil dan tiada dayanya kita tanpa kekuatan dan nikmat kurniaan dari-Nya. 

“Hai manusia, telah dibuat perumpamaan, maka dengarkanlah olehmu perumpamaan itu. Sesungguhnya segala yang kamu seru selain Allah sekali-kali tidak dapat menciptakan seekor lalat pun, walaupun mereka bersatu untuk menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, tiadalah mereka dapat merebutnya kembali dari lalat itu. Amat lemahlah yang menyembah dan amat lemah (pulalah) yang disembah. Mereka tidak mengenal Allah dengan sebenarbenarnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Mahakuat lagi Mahaperkasa.” (Surah Al-Hajj, 22: 73-74) 

Sungguh diri ini terasa amat lemah, tanpa rahmat Allah, sungguh aku manusia yang langsung tiada punya kekuatan untuk menerima apatah lagi memberi. Kerana Allah itulah yang telah menetapkan rezeki dan nikmat kurniaan-Nya, memberi petunjuk kepada sesiapa yang Dia kehendaki, membiarkan sesat bagi sesiapa yang Dia kehendaki.

Maka bersyukurlah, bertasbihlah saat kita masih dikurniakan kesedaran untuk memperbaiki diri, memperbetul apa jua khilaf dan kelalaian selama ini. Bersyukurlah, bersyukurlah. Antara manifetasi syukur yang terulung itu adalah dengan kuat beribadah kepada-Nya, Bangunlah di pertengahan malam, mencari masa sunyi berdamping dengan Ilahi di saat manusia yang lain sedang leka dibuai mimpi. Bangunlah untuk mencari kekuatan dalam doa dan air mata kerana terlalu mengharapkan redha dan keampunan Allah. 

"Hai orang yang berselimut,  bangunlah (untuk shalat) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya), (yaitu) seperduanya atau kurangilah dari seperdua itu sedikit,  atau lebih dari seperdua itu. Dan bacalah Al-Qur’an itu dengan perlahan-lahan.Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat. Sesungguhnya bangun di waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan di waktu itu lebih berkesan. Sesungguhnya kamu pada siang hari mempunyai urusan yang panjang (banyak). Sebutlah nama Rabbmu, dan beribadatlah kepada-Nya dengan penuh ketekunan."
(Surah Al-Muzammil: 1-7)

Sungguh manusia itu sedikit sekali bersyukur. Sedikit.

“Hanya sedikit di antara hamba-hamba-Ku yang bersyukur” (Surah Saba' : 13)


Belum tibakah masanya untuk orang-orang Islam yang beriman kembali mengingat Tuhannya?
Belum tibakah masanya untuk kita menghitung bekalan diri buat hari akhir atau ajal yang sedang mengintai saat ini?


Carilah Tuhan. Dia sedang menunggu rintihan hamba yang rindu pada-Nya. Selalu.

Wallahu'alam.




3 comments:

  1. TT_____TT
    just what i need.
    alhamdulillah..

    ReplyDelete
  2. I wish one day to reach your level of iman.
    always reading the Quran for guidance.
    I hope you keep writing, as sometimes reading your blogs gives me hope.
    and dont be afraid, kalau ada salah, sama2 kita semua betulkan :)

    ReplyDelete
  3. jom jadi hmba yg bersyukur..insya Allah!! =]

    ReplyDelete