Tuesday 24 July 2012

jangan sempitkan cinta!

dia bukan orang asing bagi kamu. dia antara orang yang menyaksikan jatuh bangun, nangis dan tawa kamu saat diri masih bertatih mencari makna kehidupan. dia juga hadir dalam setiap kenangan dan memberi erti dalam perjalanan mencari arah dan cita-cita. dia pernah membisikkan kata semangat juga tidak pernah jemu mendoakan kamu. Dan walau dalam sembunyi, dia ternyata merindukan kamu dari kejauhan walaupun tidak pernah dia ungkap secara jelas, walaupun kata kasih dan sayang kamu padanya tiada berbalas. Kerana dia manusia yang cinta dan sayangkan kamu dalam hati, terlalu dalam hingga tidak terluahkan. dia, bukan orang jauh. dekat teramat dekat.

'dia' ahli keluarga kamu, mungkin seorang adik, kakak, abang, atau ibu bapa yang kenal benar perangai nakal dan keanakan kamu satu masa dulu.

Tapi mengapa pada satu sudut kehidupan ini, pada satu jendela yang terbuka menceritakan sebaliknya. mengapa wajah kamu yang mengukir senyum tidak membuktikan bahagia? mengapa hadir satu perasaan bahawa kamu seolah sedang berusaha mencari sesuatu yang masih tidak jua kunjung tiba? mengapa pencarian kamu tentang erti cinta seolah sementara dan tidak pernah berjaya memuaskan jiwa?

Di mana kurangnya?

Kerana itu aku teramat ingin berpesan kepada kamu, keluarga, sahabat dan sesiapa jua yang sedang mecari erti bahagia. Jangan sempitkan cinta. jangan sempitkan cinta dengan membenarkan harta menjadi taruhannya. jangan sempitkan cinta dengan sekadar memenuhi keperluan dunia. jangan sempitkan cinta dengan sekadar memenuhi kepentingan nafsu semata. jangan sempitkan cinta dengan menggadai ikatan keluarga, jangan sempitkan cinta kerana tiada punya cukup masa, jangan sempitkan cinta kerana mengejar cita, jangan sempitkan cinta atas apa alasan pun jua. Kerana jika benar kamu fahamkan cinta, kamu akan korbankan semuanya. Tiada alasan dan tiada masa untuk berbasi-basi dengan rekaan atau sandiwara.

jangan sempitkan cinta. Kerana cinta itu luas, hanya dengan satu syarat. Cinta itu akan membahagiakan, hanya dengan membetulkan niat dalam hati kamu, cinta kerana Allah, cinta kerana Maha Pencipta. Manusia bahagia bukan kerana harta, bukan kerana dunia, bukan kerana pangkat, bukan kerana nafsu. tetapi definisi bahagia adalah kembali kepada fitrahnya, iaitu cinta kepada Pencipta cinta, Allah s.w.t.


Aku hairan melihat manusia yang seolah membeli cinta dan bahagia dengan harta, anak kecil yang tidak mengerti apa-apa dilimpahkan kesenangan dan kemudahan, hingga hatinya kering dan tiada lagi basah dengan kasih sayang yang teramat dia dahagakan. ya, anak itu dahagakan kasih sayang ibu bapanya, yang seharusnya mencintai dia kerana Allah, mengembalikan dia kepada fitrah, dengan mengajar anak itu kenal Allah, jadi hamba yang taat dan soleh, bukannya menjadi hamba kepada dunia yang sementara dengan lambakan material dan harta belaka.

"jika keluarga yang dibina terasa seolah kosong dan kekurangan, nilailah kembali adakah keluarga itu mendidik setiap ahlinya agar bahagia dengan mencintai Allah, bukannya mencintai dunia atau harta atau cita-cita semata?"


kerana itu jangan sempitkan cinta dengan fikiran yang sempit. Luaskan hati, luaskan minda, manusia hanya bahagia dengan ketaatan dalam agama dan kecintaan kepada Tuhannya. cuma itu penyelesaiannya.

Katakanlah: “Jika bapak-bapak, anak-anak, saudara-saudara, istri-istri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya.” Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.(9:24)



mencari cinta Tuhan, 
farahfareen



1 comment: