Wednesday 2 November 2011

awas! laman sosial di hadapan.

assalamualaikum..dan buat ke sekian kalinya akhirnya ada juga masa yang dapat dicuri untuk mengemas kini blog yang dah usang teramat ini. Subhannallah, masa berlalu begitu pantas. Sekarang sudah berada dalam bulan november, alhamdulillah saya berjaya menamatkan tahun kedua di Victoria University dengan selamat. Sekarang hati berdebar-debar menunggu keputusan peperiksaan. Sejujurnya saya sedang bercuti saat ini, tapi cuti bukanlah bererti banyak masa yang terluang, masih terlalu banyak kerja yang menunggu sebelum berangkat pulang ke Malaysia. Oh ya, Malaysia saya sangat rindukan anda saat ini. Walaupun sebenarnya saya sengaja melewatkan kepulangan ke Malaysia atas sebab tersendiri, tapi saya percaya mungkin itu yang terbaik buat masa ini.

Saya tidak pasti apa sebenarnya tujuan saya menulis entri kali ini. Terlalu banyak yang saya harus fikirkan. Tapi mungkin saya sekadar ingin berkongsi dengan anda sedikit sebanyak perasaan saya sepanjang minggu ini. Hakikat bahawa manusia itu sentiasa akan diuji, selagi mana dia bergelar hamba Allah. Tapi saya sangat bersyukur, kerana dengan ujian itu saya banyak belajar, kerana dengan ujian itu saya banyak mengenal manusia. Banyak mengenal erti sabar dan yang paling penting belajar untuk lebih dekat dengan-Nya. InshaAllah. Moga Allah redha. 

Saya diuji dengan kerenah manusia. Manusia ini langsung tidak punya salah atau silap pada saya. tapi saya sekadar bersimpati dengannya kerana dia kurang memahami. Bukan bererti saya manusia yang lebih baik darinya, tapi perbuatannya itu begitu membuat saya merefleksi diri, begitu membuat saya tersedar dari lamunan dan mimpi. Saya sangat mengharapkan kefahaman untuknya, walaupun sebenar sangat sukar untuk saya menegur dirinya. Tetapi jika saya meletakkan diri saya di tempatnya, sudah tentu saya akan berfikir panjang sebelum meluahkan sesuatu seperti itu di laman sosial. maafkan saya yang tak sempurna, tiada langsung niat di hati untuk memburukkan sesiapa, tapi kejadian ini membuka mata saya. dan kejadian ini membuat saya banyak berfikir. laman sosial itu sebenarnya untuk apa? Laman sosial tempat berkongsi cerita, pengalaman, peringatan atau mungkin juga sekadar perkongsian tentang perjalanan kehidupan. Saya tiada masalah dengan apa yang dikongsi di laman sosial, tetapi di saat anda memilih untuk berkongsi pandangan orang lain di laman sosial, saya sangat mohon agar anda berfikir tentang beberapa perkara :









i) siapakah sumber yang anda ingin kongsi itu? adakah seorang public figure atau atas nama mana-mana pihak yang berkenaan? 
ii) adakah sumber ini wajar dirujuk? adakah ia akan mengundang spekulasi yang buruk tentang diri anda atau orang lain?
iii) adakah sumber ini melanggar syariat islam? atau dalam kata lain, adakah sumber ini bertentangan apa-apa pandangan menurut islam?
iv) adakah ia bermanfaat untuk anda sebagai perkogsian/ peringatan dengan orang lain terutama sekali orang islam?

maafkan saya. Saya bukan mencuba untuk mengajar sesiapa tentang bab ini. Tetapi saya risaukan perbuatan manusia yang melakukan sesuatu tanpa berfikir panjang. maafkan saya, saya bukan insan sempurna untuk mnegur anda, saya bukanlah sesiapa. tetapi saya cuma ingin mengingatkan anda tentang satu perkara; setiap butir kata yang anda luahkan dari mulut, atau anda tulis di laman sosial, atau anda kongsi dari orang lain akan dipersoal Allah di akhirat kelak. Sungguh, saya juga tidak terlepas dari disoal di akhirat kelak. Justeru saya membuat pilihan untuk lebih berhati-hati sebelum menulis apa juga kata yang terlintas dari kotak minda ini. Dan saya juga sangat memohon teguran anda saat saya punya khilaf dalam menulis bicara yang tidak seberapa ini. Saya juga mengaku, ada kalanya saya terlalu berfikir sebelum menulis sesuatu, hingga tidak terluah apa yang hendak dikatakan. 

Maka jika anda hendak melontarkan apa juga pandangan anda, apa juga perkogsian tentang diri anda atau orang lain, berhati-hatilah. Syaitan itu sentiasa menunggu peluang kita leka dan mencucuk otak kita dengan ideologi kotornya. Nauzubillah, minta dijauhkan. Saya cuba memohon anda fikirkan sejenak dan nilai kembali niat anda sebelum anda menekan butang 'post' atau 'update' atau apa-apa butang yang berkenaan di mana-mana laman sosial berkenaan. Berniatlah kerana ingin melakukan kebaikan, menyebarkan peringatan yang ikhlas untuk kebaikan diri sendiri dan juga saudara seagama. InshaAllah, ganjaran lumayan menanti anda di akhirat kelak.

Saya menulis entri ini bukan untuk kebaikan diri saya tetapi untuk kebaikan diri anda. Untuk menjadi saham anda ke syurga di akhirat sana, inshaAllah. Maafkan kata-kata atau bicara saya yang tidak sempurna. Sempurna itu hanya sifat Dia, Yang Maha Esa. Moga Allah terus memberkati perjalanan anda di dunia ini. Itu doa saya. 


Wallahu'alam.



No comments:

Post a Comment