Sunday 20 November 2011

konflik diri?

dua tahun perjalanan menyusuri hidup sebagai pelajar di sini. Dua tahun ini juga aku cuba belajar apa ertinya berbolak-balik di atas roda kehidupan, roda yang ada kala meluncur laju di atas jalan. juga di saat roda itu jatuh dan tergolek tanpa arah. Ya, dua tahun itu banyak mengajar aku selama ini. Apa tujuan hidup, mana destinasi yang dituju juga mana arah yang seharusnya aku cari dan tetapkan langkah kaki.

Anehnya baru aku sedar hari ini. Sebelum ini, sudah 19 tahun menyusuri hidup tanpa destinasi. Yang pada aku, jika ada itu cuma ilusi. Destinasi yang aku tuju selama ini rupanya cuma mimpi dan ilusi, kerana realiti sebenar itu aku temui selepas dua tahun di sini. Selepas aku keluar dari kepompong yang menyesakkan hati. Itu. Konflik Diri.

Mengapa konflik diri? Jika aku amati kembali perjalanan hidup selama 19 tahun sebelum ini, hidup aku cuma untuk kepuasan. Mencari dan mencari semuanya semata-mata untuk memenuhi kehendak hati. Aku sedar, aku dilahirkan Islam, tapi ada banyak sisi kehidupan aku, yang pada aku tiada bezanya dengan orang yang bukan seagama denganku. Konflik diri kerana hakikatnya aku muslim, tapi diri ini langsung tidak menunjukkan identiti itu. Aku keliru, cukup keliru. 

Hidup ibarat atas bayang-bayang orang di sekeliling, mereka begini, aku begini. Mereka begitu, aku begitu. Siapa yang mereka ikuti? Siapa yang aku contohi? aku sekadar merasa kepuasan dapat bersama yang lain, yang selalunya aku masukkan dalam definisi hidup ini harus ikut trend, arus teknologi dan juga menjadi bualan ramai. Sedih sekali kerana saat itu dulu, aku tidak sedar akan konflik diri ini, lantas aku membiarkan diri terus terlelap dan terlena dalam buaian mimpi ini. 19 tahun mencari realiti dan tempoh itu juga aku dalam konflik diri dan identiti!



Konflik diri kerana aku seorang muslim. Tapi akhlak, peribadi, perkataan, niat juga perbuatan aku tidak cukup mencerminkan hakikat aku seorang muslim. Malu sungguh, aku dulu cuma muslim pada nama. Konfik diri yang teramat mencengkam diri. Sedangkan aku baru sedar saat ini. Namun aku bersyukur sekali atas kasih sayang Ilahi, dua tahun di sini, aku belajar mencari dan menguatkan hati untuk menuju destinasi realiti. Realiti yang aku cuma seorang hamba-Nya yang lemah, dan bakal ditarik nyawa bila-bila saja sedangkan aku masih lagi bertatih untuk mendekatkan diri pada-Nya. Moga perjalanan di sini menguatkan lagi iman, menambah lagi kefahaman dan amalan. 


Perjalanan ini masih jauh. Perjalanan ini juga jauh penuh duri dan liku. Tapi sekurang-kurangnya aku sangat bersyukur, kerana aku tidak lagi dalam kepompong itu. Selamat tinggal kepada dunia konflik diri dan hadapi realiti. InshaAllah.

P/S : Baru kena satu 'tamparan' hebat di pipi yang berbekas-bekas pedih saat ini selepas buka blog Langit Ilahi tadi, ayatnya berbunyi : Do you know why you miss someone you're not supposed to? It's because Allah is not special enough in your heart yet!

Wallahu'alam.


2 comments:

  1. Do you know why you miss someone you're not supposed to? It's because Allah is not special enough in your heart yet! adik bukan setakat tertampar.. tertendang sekali rasa nya..huhu

    ReplyDelete