Wednesday 12 December 2012

aku mahu jadi sahabiyyah!

lewat petang ini saya isikan dengan membaca kisah sahabiyyah yang bertangguh sebelum ini, dek kesibukan hari. sibuknya hari ini bukanlah apa jika dibandingkan hari-hari yang pernah saya lalui sebelum ini. cuma kapasiti dan graf tenaga yang naik turun ada kala meruntun jasadi ini; untuk membahagi-bahagi tanggungjawab..ibadahnya, kerjayanya, pelajarannya, tanggungjawab seorang ahli rumah juga tidak boleh diabai (ini masih banyak kurang)...emmm..

maaf jika anda kurang faham omelan saya, tetapi saya saat ini cukup risau dek kerana kesibukan yang cuma 10% daripada masa depan sebagai seorang guru pada masa hadapan, ini hatinya menjadi kosong. kerana mencuba memenuhi tuntutan dunia, kerana cuba memenuhi tuntutan dan hak diri..sungguh masih terlalu banyak yang harus saya belajar, tawazun dan tawazun dalam urusan dunia dan akhirat..

rutin hampir setiap hari sejak cuti musim panas bermula ini, cukup mencabar, bukan kerana pendeknya malam dan panjangnya siang tetapi kelemahan saya yang masih cuba menyesuaikan diri dengan keadaan ini. entah kenapa hampir semua urusan jadi agak kelam kabut, saya risaukan rehat yang tidak cukup, makan yang tidak begitu teratur, bakal jejaskan ibadah seperti selalu..risau teramat, namun saya cuba dan kerap kali mengingatkan diri, saya perlu berusaha dan cuba untuk bangkit kembali mengatur urusan hidup yang sedikit kacau bilau belakangan ini

dan saya teringatkan kata-kata Yasmin Mogahed dalam sebuah rakaman podcast beliau di YouTube, she said "sometimes Allah take something from us, to make us appreciate more of what we have loss" and  "Allah tested us with this loss, to purify and make us more and even more closer to Him"

lantas saya bermuhasabah diri; jujur saya akui ibadah seperti bangun qiamulail kini tidak lagi semudah selalu, tidak lagi sekerap selalu..maka saya cuba mengumpul kekuatan diri, berdoa dan berusaha untuk memenuhi tuntutan ibadah ini; walau sekadar minima dan yang termampu..sungguh, saat musim panas inilah saya merasakan kehilangan beberapa perkara yang menjadi rutin buat saya, antara tuntutan jasad (waktu tidur) atau tuntutan ruh (waktu qiamulail).. dan Yasmin Mogahed sekali lagi menghadirkan pencerahan saat dia mengulangi; 

"we often and always not forgotten to feed our body, our needs and desires, when the truth is that the body will eventually be rotten in the soil when we die, but we often forgot to feed our soul, with ibadah which actually will last to meet its Creator, Allah swt"

sungguh, sungguh, saya hamba Allah yang lemah..dan maka atas kesempatan untuk meluangkan beberapa bulan cuti musim panas di sini, saya mahu dan mahu terus belajar erti tawazun, erti menjadi hamba Allah yang sebenar..erti sebenar tanggungjawab sebagai abid dan khalifah..sungguh tiada apa yang mampu dikorbankan melainkan semuanya milik Allah dan cuma pinjaman buat saya di dunia..


jasad ini, masa ini, nikmat Islam dan semuanya..dan saya akan terus mentarbiyyah dan mendidik diri agar mampu mencontohi para sahabiyyah mulia; Asma Abu Bakar, Durrah Abu Lahab, Zinnirah, Sumayyah, Rabiatul Adawiyah dan semua sahabiyyah yang Allah muliakan mereka. InshaAllah..

ayuh sahabat, semak iman dalam hati; agar tidak kerugian di kemudian hari.


“Kebaikan itu semuanya terhimpun dalam 4 perkara : 
percakapan, diam, pandangan dan gerak."

Tiap-tiap percakapan yang tidak disertai dengan mengingati Allah adalah sia-sia.
Tiap-tiap diam yang tidak disertai dengan mengingati Allah adalah leka.
Tiap-tiap pandangan yang tidak disertai dengan pengambilan iktibar adalah lalai.
Tiap-tiap gerak yang tidak disertai dengan penghambaan adalah kosong.”
― Saidina Ali bin Abi Talib





No comments:

Post a Comment