Tuesday 25 December 2012

Episod2 :Travelog Warna Takdirku Wellington; EMC


dari cuma impian anak kecil yang berusia lima tahun; kini kuasa dan takdir-Nya yang tertulis membawanya mengenal kehidupan di bumi kiwi ciptaan-Nya...



Februari 2010.

diri bergegas ke pintu yang cuma beberapa langkah dari kamar tidurnya. dan ada wajah manis tersenyum menghulur bungkusan buat dirinya.

"adik, ni untuk makan tengahari. kirim sekali pada kawan-kawan serumah ya. petang nanti akak datang untuk bawa jalan dan cari barang" senyuman manis diukir lagi. lantas diri berterima kasih atas budi kakak yang sejak pagi tadi menyambut kami di lapangan terbang; membuat diri terlupa akan gusar sejak tiba di Stafford House ini.

baik sungguh senior ini, detik hati. dan memang rezeki yang tidak disangka-sangka, walau cuma beberapa belas jam berlalu sejak meninggalkan tanah air, nyata nasi bungkus bersama lauk ayam membuat diri rasa cukup bertuah. masih ada nasi di sini? detik hati gembira dan lantas bergegas memanggil rakan serumah, menikmatinya. Alhamdulillah.

keesokannya kami dibawa senior-senior yang teramat baik hati untuk mengenal ibu kota negara biri-biri ini. Sungguh perkara pertama yang terdetik sejak aku kenal nama New Zealand; bukanlah ibu kota canggih dihiasi hutan konkrit seperti di Wellington ini, cuma ladang-ladang terbentang luas yang dihiasi rumput segar nan hijau dihiasi lembu hitam putih dan biri-biri yang comel teramat. itu impian seorang anak kecil ketika berusia lima tahun, anak kecil yang pernah bertanyakan kepada ibunya, mana negara indah milik panorama dalam tin susu fernleaf yang selalu dilihatnya itu? jawab ibu, "itu New Zealand. jika kamu mahu ke sana, belajarlah rajin-rajin. inshaAllah ada rezeki, bakal jadi realiti."

dan anak kecil itu juga pernah terdetik dalam hati kecil yang saat itu teramat mentah untuk kenal dunia, sahabat kecil yang lainnya bertanya, mengapa New Zealand, Farah? bukannya London, Paris atau New York? 

anak kecil itu bertegas; "ahh, kota itu cuma penuh bangunan dan manusia, jauh dari ketenangan. sedang New Zealand itu hijau, penuh mendamaikan. dan aku suka begitu"

dan hari ini, anak kecil ini menjejak kaki melihat dunia; walau Wellington ini adalah ibarat New Zealand pada sudut modennya, namun dia tahu, panorama hijau itu ada di sini, satu saat nanti dia bakal menjejak kaki di ladang hijau impiannya itu, dan mengatakan pada diri, itu bukan lagi mimpi si anak kecil, tapi telah Allah tuliskan baginya menjadi realiti.


Lindale Farm, Kapiti 2010

Subhanallah, alhamdulillah agungnya aturan Tuhan. agungnya kuasa milik-Nya, yang tanpa sedar telah membimbing langkah anak kecil itu hingga ke sini. Kun fayakun...

Ertinya: Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi (dengan segala keindahannya) dan apabila Dia berkehendak (untuk menjadikan) sesuatu, maka Dia hanya berfirman kepadanya:Jadilah engkau! Lalu menjadilah ia.
Al-Baqarah : 117

tangga-tangga dan bukit yang didaki menuntut tenaga yang bukan sedikit. Oh, masih jauh rupanya bangunan gah yang dipanggil universiti. ya, Victoria University of Wellington. itulah sebab yang membawanya ke sini, sedang diri tidak pernah menyangka untuk bergelar mahasiswi di menara gading ini, namun takdir Allah yang mendahului segala-gala membuat diri ini akur. perjalanan masih jauh menanti. 

senior yang turut bersama tadi tidak henti berseloroh dengan kami, inilah tradisi pelajar di sini. mendaki bukit sudah jadi kebiasaan mereka setiap hari, kerana muka bumi wellington ini sudah dihias cantik oleh-Nya, maka cabaran buat kami untuk punya tenaga mendaki dan menjalankan amanah sebagai pelajar. dan setelah seharian diperkenal tentang selok-belok kehidupan sebagai mahasiswa/i di menara gading yang mencecah umur hampir satu abad ini, kami beransur pulang.


dan beberapa ketika setelah melepaskan lelah, ada sesuatu yang menangkap pandangan. nyatanya semalam diri ini masih tidak sempat untuk mengemas bagasi yang penuh berisi untuk disusun rapi, tapi hadiah dari seorang sahabat ini, membuat diri rasa tertanya. apa agaknya yang tersembunyi di sebalik balutan kemas ini?

dan sungguh, aku mengucap syukur, walau sebenarnya diri ini terkejut sedikit, saat balutan hadiah itu dibuka. ada sesuatu yang membuat diri ini kaget, subhanallah pertama kali menerima hadiah buku seumpama itu dari sahabat. terlalu lama tidak membaca sesuatu sepertinya. terlalu lama. dan saat itu aku bertanya ke dalam hati; mencari hikmah apa yang Allah cuba ajarkan kepada diri ini melalui hadiah ini?

tajuk dan kulit buku itu ditatap. karya Burhan Sodiq. 

Engkau Memang Cantik.

#EMC.

"selagi kau reda menerima Islam sebagai satu-satunya cara hidup kerana inilah satu-satunya jalan yang memandu arah dan tujuan, Oleh itu katakanlah pada dirimu sendiri bahawa "EMC selagi kau tampak cantik dalam bingkai cermin berbunga dari kamar bernama iman"

EMC, Burhan Sodiq, m/s ix

air mata mengalir laju.





bersambung.....

No comments:

Post a Comment