Thursday 6 December 2012

seribu maaf

as salam rakan pembaca..ini sebenarnya adalah post yang saya tuliskan kerana muhasabah satu peristiwa sebentar tadi, yang merupakan tamparan hebat buat diri..sungguh saya tidak menyangka ini adalah satu teguran dari Allah yang berat buat saya, tetapi saya sangat percaya akan ribuan hikmah yang tersembunyi disebalik ujian ini; kerana sungguh saya manusia biasa yang penuh khilaf, mana mungkin mengetahui apa hikmah yang terkandung di sebalik peristiwa itu..

yang saya tahu, saya harus belajar dari kesilapan agar ia tidak berulang. agar ia sentiasa jadi peringatan buat saya memperbaiki diri, dan agar saya sentiasa sedar, bahawa saya tidak punya apa-apa melainkan semuanya adalah milik Allah dan pinjaman dari-Nya. dan agar saya sentiasa mengingatkan diri, bahawa saya cuma seorang hamba, langsung tidak layak mencari pandangan manusia..yang ada cuma sekeping hati, yang masih dan masih saat ini cuba saya perbaiki..dengan izin Allah

lewat petang tadi, seorang sahabat menegur saya melalui private message fb, sahabat lama saya, di Malaysia yang bertanya khabar. lantas, dia menegur saya bahawa salah satu link laman web saya, merujuk kepada sebuah laman web yang tidak bertanggungjawab. saya lantas membuka link tersebut dan amat terkejut dan tersedar, bahawa link yang saya sedang guna pakai telah bertukar, dan link yang lama telah digunakan oleh pihak lain untuk meletakkan apa-apa bahan sesuka hati mereka

sungguh itu khilaf saya, dan kecuaian saya. kecuaian tidak mengemas kini laman web dan link yang sedang digunakan sebetulnya. saya mohon seribu ampun dan jutaan maaf kerana khilaf dan kecuaian ini. sungguh saya cukup risau dan takut, kerana peristiwa ini banyak fitnah yang telah terjadi tanpa saya sedari. seribu ampun dan maaf sekali lagi..dan jujurnya saya menulis post ini dengan linangan air mata, kerana saya tidak mampu menganggung dosa ini, jika peristiwa itu tidak saya ketahui pada hari ini, jika Allah tidak takdirkan saya mengetahuinya pada hari ini.

sungguh, walau khilaf ini adalah tanpa sengaja dan sebetulnya tidak kena mengena dengan perbuatan sendiri, tetapi saya menyedari ini adalah peringatan dan teguran, juga tarbiyyah dari Allah agar kelak lebih berhati-hati dengan alam maya. sungguh, tarbiyyah ini teramat tinggi nilainya dan tidak mungkin saya lupakan sampai bila-bila

sejurus sebelum saya dikejutkan dengan peristiwa ini; saya sempat menulis di laman peribadi Twitter saya berbunyi begini, 

 "jika difikirkan apa jua dosa & khilaf dari hanya lidah atau mata, langsung tidak mampu menebusnya, berbuatlah kebaikan untuk bersihkan diri."

dan

"sungguh takut apa jua pinjaman dan nikmat yang Allah beri di dunia ini, menjadi fitnah buat diri sendiri. Astaghfirullah."

dan beberapa minit kemudian saya diuji dengan peristiwa tadi. sungguh perkataan saya diuji dan alhamdulillah Allah telah menghadirkan tarbiyyah yang begitu bermakna buat diri dan Allah jugalah yang telah membimbing saya agar terus bertaubat dan beristighfar atas khilaf yang tidak saya sedari.



"Dan apabila Kami beri manusia merasai sesuatu rahmat, mereka bergembira dengannya (sehingga lupa daratan); dan jika mereka ditimpa sesuatu bencana disebabkan apa yang telah dilakukan oleh tangan mereka sendiri, tiba-tiba mereka berputus asa. Mengapa mereka bersikap demikian?) dan mengapa mereka tidak melihat (dengan hati mereka) bahawa Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya (sebagai cubaan adakah orang itu bersyukur atau sebaliknya), dan Ia juga yang menyempitkannya (sebagai ujian sama ada diterima dengan sabar atau tidak)? Sesungguhnya hal yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman."
(Surah Ar-Rum: 36-37)


teringat sepotong ayat dalam doa zikir Al-Mathurat; ya Allah jangan Kau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri, walau sesaat atau kadar masa yang lebih pendek dari itu.

Astaghfirullah, astaghfirullah, aseef jiddan.
Farahfareen


laman web sebenar saya : tumblr

No comments:

Post a Comment