Tuesday 15 March 2011

ada apa dengan air mata

mahu tidak mahu tahun ini sudah sampai ke penghujungnya. walau usia yang mencecah 20 tiga bulan cuma, tapi aku sudah merasa bahawa detik itu semakin dekat. pertambahan usia juga bermakna dekatnya diri kita dengan mati, dan setiap hari yang berlalu itu tanda dunia ini semakin tua. Tinggalkan sebentar soal usia, kerana hari ini aku ingin bicara. Tentang peneman setia, penawar duka yang telah menghiasi perjalanan aku sepanjang usia ini. air mata? bukankah ianya sangat dekat dengan kita? satu anugerah yang tidak ternilai harganya.

jangan ambil mudah soal ini. kerana air mata bukan tanda lemahnya diri kita, tapi sebenarnya tanda kekuatan hati, kerendahan diri yang mengakui kelemahan kita sebagai hamba-Nya. Tapi jangan salah sangka, air mata bukanlah jua sebab untuk kita bersedih dan menangisi takdir yang menimpa diri, tapi sebagai penawar segala duka di hati. penguat semangat yang pernah hilang dari dalam diri. air mata juga hadiah kurniaan Tuhan kerana bisa mengeluarkan racun dari badan yang tidak kita ketahui apa kesannya, tapi percayalah Allah Maha Mengetahui atas setiap rahsia ciptaanNya.

wanita yang menjadi sahabat karib air mata, bukanlah bermakna kamu insan lemah, tapi itu tanda kekuatan hati kamu yang tabah. tidak hairanlah, purata wanita hidup lebih lama berbanding lelaki, kerana mungkin saja air mata itu menjadi pernawar hati yang berduka. buat lelaki, janganlah kamu terlalu tunduk tunduk dengan egois pada diri, kerana air mata itu ada kalanya perlu untuk kamu sedari bahawa air mata adalah baik sebagai pengawal emosi.

tapi janganlah kamu terlalu menangisi keperitan hidupmu itu, kerana ingatlah sentiasa ada insan yang lebih malang dari kamu, bersyukurlah dengan rahmat dari-Nya,jadikan setiap titis air mata itu sebagai tanda kerendahan hatimu yang hanya mengharap kepada Maha Pencipta. semoga coretan ini bermanfaat buat semua. InsyaAllah (^_^)






No comments:

Post a Comment