Tuesday 15 March 2011

jalan ini yang ku pilih

baru balik dari ibu kota menghadiri sebuah kursus yang banyak membuka mata aku. Mata yang terlena dibuai mimpi indah, tatkala masa cuti panjang musim panas ini. Aku begitu bersyukur diberi peluang dan kesempatan untuk merefleksi diri. Aku cuma manusia biasa yang punya banyak kelemahan, ada kalanya jatuh tersungkur di tengah jalan. Tetapi aku masih cuba untuk terus bangun dan melangkah ke penghujungnya. Dan walaupun terpaksa menempuh pelbagai onak duri di sepanjang perjalanan itu, aku tahu akan sentiasa ada tangan yang menyambut tubuh yang ada kalanya lemah gemalai meniti perjalanan dipenuhi badai. 

Jalan itu masih jauh, malah aku masih merasa aku baru sahaja memulai perjalanan itu saat ini. Walau ada ketika manusia yang memandang dan cuba memperlahan langkahku, namun terpaksa aku menguatkan semangat, memekakkan telinga dan membutakan mata kerana hidup ini tidak akan dapat memuaskan semua. Bukannya pandangan manusia yang patut dicari, tapi hanyalah pandangan Yang Maha Esa pada diri kita. Semoga Dia akan sentiasa menunjukkan kita, jalan untuk menemui-Nya kelak di Firdaus. InsyaAllah.

tanggungjawab ini telah menyedarkan aku, agar tidak boleh leka walau cuma sesaat. Kerana sentiasa ada yang akan cuba menarik dan menolak aku ke arah yang dimurkai-Nya. Tanggungjawab yang harus dilaksana setiap saat dan detik, walau di mana jua, tanpa mengenal putus asa. Tanggungjawab yang sebelum ini dilupakan kerana hanya mengenal pada nama, yang sepatutnya disemat dalam hati dan dijelmakan dengan perbuatan. Ketahuilah, tanggungjawab kita sebagai islam, harus bermula sekarang. Tidak boleh ditangguh-tangguh lagi kerana kematian itu datang tiba-tiba. Mungkin esok atau lusa. Malaikat Maut menjenguk kita 70 kali sehari. Tiada manusia yang akan pernah sempurna. Justeru tinggalkan semua alasan, pujukan dunia yang hanya membutakan hati dan mata. Cinta kepada Tuhan itu lebih indah, jangan cintakan hawa nafsumu dan pujukan syaitan. Kelak celaka di akhirat. Nau'zubillah.



No comments:

Post a Comment