Tuesday 15 March 2011

aku mohon jujur kamu

sebetulnya aku perlu berehat hari ini, kerana kesihatan belum baik lagi, tapi aku punya cerita, dalam rasa sakit dan tabah yang aku cari hari ini, mengingatkan aku pada satu kata yang ibu sering pesan pada aku, agar sentiasa tersemat dalam hati. honesty. kejujuran. tulus. panggillah apa sahaja yang kamu mahu, tapi pada aku, maknanya tetap satu. kejujuran pada aku satu kebenaran yang akan tetap dipegang walau sesukar mana pun perjalanan, kebenaran yang tak kenal rasa mudah mengalah pada semua bicara dan tanggapan manusia, juga keikhlasan setulus jiwa mempertahan kebenaran itu. sejujurnya, aku mengaku aku bukan insan sempurna yang tidak pernah berbohong, ada khilafnya dan silap pada diri. tapi aku nilai kejujuran itu amat aku pandang tinggi, dan kejujuran itu juga aku hormat pada kamu. sudah fitrah manusia untuk beri yang terbaik pada yang dikasihi, dan itu termasuklah kejujuran. jujur kamu itu banyak maknanya padaku, juga makna pada semua insan yang hadir dalam hidup kamu.

kejujuran itu juga tidak kenal waktu. waktu yang aku rasa sudah cukup untuk kenal diri kamu, rupanya secebis cuma kisah kamu. jujur kamu, hanya buat sementara pada jiwa yang kau belum cukup fahami. maafkan aku jika jujur dengan kamu, jujur bahawa aku masih punya pelangi indah, untuk digapai pada masa depan. Jujur aku ingin mencari sejuta senyuman bahagia yang menanti. dan tika itu, aku tahu dan sedar bahawa kini aku cuma ingin jujur pada diri. aku bukan insan sempurna untuk lakar impian kamu, aku insan biasa yang cuma menagih kejujuran pada sahabat dan teman yang hadir dalam hidupnya. dan saat itu, sebenarnya aku sudah punya kekuatan, mencari erti pada diri. aku insan yang senyumkan gerimis setelah panas yang lama dan untuk itu, aku mohon jujur kamu.


No comments:

Post a Comment