Thursday 24 March 2011

cinta yang lebih indah- bahagian I



InshaAllah, kali ini rasanya lebih berani nak kongsi pengalaman diri. Cerita jadi anak rantau. Alhamdulillah, Tuhan itu Maha Penyayang dan selayaknya semua rasa syukur dan cinta itu hanya dituju untuk-Nya yang Maha Kuasa. Kali ini aku nak bercerita, walau mungkin bukan semua, tapi di sebalik pengalaman dan masa yang mengajar diri ini jadi lebih matang, banyak yang aku ingin kongsikan. Walau mungkin tidaklah sehebat mana, cukuplah sebagai coretan untuk rakan yang sudi menjenguk tulisan aku yang tidak seberapa ini. Dalam bahagian pertama ni, aku nak kongsi cerita indah tatkala pertama kali menjejak kaki di bumi nz ini. 

Dulu aku selalu tanya pada diri sendiri? Apa sebenarnya yang aku cari di bumi asing ini. Adakah sekadar segulung ijazah yang membuktikan aku pernah belajar di negara itu? adakah untuk berseronok melancong sana sini menikmati indahnya hidup di perantauan itu? Apa hikmah Tuhan hantar aku ke sini, sedangkan ada kalanya aku rasa seolah bermimpi dan tidak percaya hakikat aku sudah berada di sini. Apa yang ada di sini, dan tidak mampu aku cari di tanah air sendiri? Alhamdulillah, Tuhan itu Maha Kuasa dan lama-kelamaan aku mula sedar, beza tanah air dan bumi asing itu. Hikmah mengapa aku berada di sini. Tanggungjawab yang kini belum pernah aku sedar di tanah air, kini aku makin mengenalinya. InshaAllah.


Di malaysia, aku ibarat berada dalam ‘zon selesa’, mengikut arus dan majoriti, tanpa fahami niat sebenar..solat, puasa, zakat tu mungkin sudah biasa..insyaAllah.Tapi gaya hidup? Emm..selama ni ikut sedap rasa dan bisik hati saja..bila kat nz ni, orang putih semua pandang lain mcm, pakai tudung tu macam  pelik sangat di mata mereka..diperhati dan susah untuk bergaul, sentiasa rasa dinilai orang..dan ada kalanya waktu malam berjalan seorang diri, lagi risau, banyak orang mabuk menghembur kata-kata kesat kerana tahu kita adalah muslim..emm.  tiba-tiba rasa islam tu susah sgt nk dipraktikkan..barulah nak hargai masa kat malaysia dulu ..ada kalanya diri ini terasa kerdil sekali. Tapi bila kita sedar yang kita inshaAllah berpegang pada prinsip yang benar, rasa itu terus hilang., dulu islam pada aku hanya pada nama..dan kini nikmat dan pengajaran yang aku kutip ketika berada di negara orang itu, memang sangat disyukuri…(^_^)


Makin lama makin banyak yg dipelajari..dan bila banyak yg difahami, diri ini mula merasakan bnyak tanggungjawab yang perlu dipenuhi, terutamanya sebagai muslim. Perbuatan dan tutur kata itu refleksi diri, bukan sebagai seorang pelajar, bukan sebagai rakyat Malaysia, tapi membawa imej yang jauh lebih penting dari itu, imej seorang Muslim. 

Rasanya cukup di sini sebagai permulaan kepada tajuk ini. Sebenarnya ada perkara yang lebih menarik aku belajar di negara ini, nikmat cinta hakiki. InshaAllah. Setiap orang itu punya definisi cinta mereka sendiri dan jauh sekali aku layak mengatakan mana satu definisi cinta yang tepat. Namun perjalanan beribu batu dari tanah air ke bumi asing ini, sejujurnya telah mengubah definisi cinta aku dahulu. Definisi aku dahulu yang cuma memandang sepi erti cinta hakiki dan suci. Aku masih cuba kenal dan faham cinta itu, tidak akan pernah berhenti. Semoga Allah permudahkan. InshaAllah. Nantikan sambungan entri ini di lain waktu. Maafkan bahasa aku yang picisan cuma. Semoga terus kuat mengejar cinta-Nya :) 

1 comment:

  1. :) kita berjalan utk menuju ke suatu tempat tapi di bahu jalan byk sangat tempat persinggahan sehingga kita lupa tujuan sebenar.. semoga kamu kuat hadapi itu semua dan berjaya sampai ke destinasi :)

    ReplyDelete